Hyppää pääsisältöön

Tampereen yliopiston opiskelijan opas

Tampereen yliopisto

Viestintä- ja kieliopintojen hyväksilukeminen korvaamalla

Hyväksilukeminen aiempien korkeakouluopintojen perusteella

Monikielinen johdanto akateemisiin viestintä- ja kieliopintoihin -opintojakson korvaaminen

Ruotsia työelämään -opintojakson korvaaminen

Kieliopintojen korvaaminen KiVANET-opintojaksoilla

Hyväksilukeminen muulla tavoin hankitun osaamisen perusteella

Puheviestinnän opintojaksojen hyväksilukeminen muulla tavoin hankitun osaamisen perusteella
 

Yleistä tietoa viestintä- ja kieliopintojen hyväksilukemisesta

Kielikeskuksessa käsitellään opiskelijan tutkintorakenteen vaatimusten mukaisten viestintä- ja kieliopintojen hyväksilukuhakemukset. Voit hakea hyväksilukua sekä aiemmilla korkeakouluopinnoillasi että muulla tavoin hankitulla osaamisella. Tiedekunnissa voidaan sisällyttää viestintä- ja kieliopintoja vapaasti valittaviin opintoihin.

Ennen kuin luet alla olevat kielikeskuksen lisäohjeet, tutustu Tampereen yliopiston tutkintosääntöä täsmentävään ohjeeseen opintojen ja muun osaamisen hyväksilukemisesta (kohta viestintä- ja kieliopintojen hyväksilukeminen*) sekä opiskelijan käytännön hyväksilukuohjeisiin.

Ohjeet koskevat kaikkien kampusten opiskelijoita.

* Yllä mainitussa tutkintosääntöä täsmentävässä ohjeessa 1. vieraalla kielellä tarkoitetaan LANG.ENG.001 Foundations of Professional and Academic Communication in English -opintojaksoa (tai muu 1. vieras kieli), toisella kotimaisella kielellä tarkoitetaan LANG.RUO.001 Ruotsia työelämään -opintojaksoa ja viestintäopinnoilla opintojaksoja LANG.TIE.001 Akateeminen kirjoittaminen, LANG.PUH.001 Vuorovaikutusosaaminen työelämässä/LANG.PUH.002 Vuorovaikutusosaaminen opetus- ja ohjausaloilla ja LANG.001/002 Monikielinen johdanto akateemisiin viestintä- ja kieliopintoihin.
 

Ota nämä asiat huomioon hyväksilukua hakiessasi

  • Kielikeskuksen opintojaksoista ei pyydetä puoltoa opettajalta.
  • Teethän hakemukset ajoissa, heti opintojen alussa. Tämä auttaa sinua suunnittelemaan viestintä- ja kieliopintojen suorittamisen ajankohdat.
  • Jos olet hakenut hyväksilukua, älä ilmoittaudu opetukseen ennen kuin saat vastauksen. 
  • Syyslukukaudella hakemusten käsittelyaika on 1–1,5 kk ja ruuhka-aikoina jopa pidempi. Kevätlukukaudella käsittelyaika on 3–4 viikkoa.

     

Hyväksilukeminen aiempien korkeakouluopintojen perusteella

Hyväksilukea voi suomalaisissa tai ulkomaisissa korkeakouluissa suoritettuja opintoja. Hyväksilukeminen edellyttää, että hyväksiluettavat opinnot vastaavat suoritettavan tutkinnon sisältämien opintojen osaamistavoitteita. Viestintä- ja kieliopinnoista haetaan hyväksilukua korvaavuushakemuksella Sisussa.

Toimi näin

  1. Katso tarvittaessa tekniset ohjeet korvaavuushakemuksen tekemiseksi yliopiston hyväksilukuohjeista kohdasta Näin haet korvaavuutta.
     
  2. Hyväksilukua haetaan pääsääntöisesti yksittäisten opintojaksojen perusteella, joten laita korvaavaksi opinnoksi korvattavaa opintojaksoa vastaava suoritus.

    Jos aiemmista opinnoistasi ei löydy osaamistavoitteiltaan vastaavaa opintojaksoa, vaan sisältö on integroitu useampiin opintojaksoihin tai opintokokonaisuuteen, laita korvaavaksi opinnoksi ko. opintojaksot tai opintokokonaisuus.

    Jos haet korvaavuutta useamman opintojakson perusteella, laita niiden suoritustiedot erikseen hakemukselle.
     
  3. Lisää hakemukselle Sisun liitetoiminnolla suorittamistasi opinnoista suomen- ja englanninkielinen opintosuoritusote (jos opinnot on tehty ulkomailla, lisää vain englanninkielinen ote).

    Jos sinulla on valmis tutkinto, lisää myös koko tutkintotodistus liitteineen.

    Huom! Jos englanninkielistä opintosuoritusotetta ei ole hakemuksen liitteenä, opiskelijan englanninkielisellä opintosuoritusotteella näkyy korvaavan opinnon nimi suomeksi.
     

    Katso myös kohta "Hyväksilukuhakemus ilman opintosuoritusotetta" yliopiston hyväksilukuohjeista.
     

  4. Liitä hakemukseen korvaavan opinnon opintojaksokuvaus (kuvauksessa tulee näkyä ainakin osaamistavoitteet, sisällöt sekä kieliopintojaksoissa myös CEFR-taso).
     
  5. Voit lisätä liitteitä hakemukselle siihen asti, kunnes hakemus otetaan käsittelyyn. Liitteitä voit täydentää Sisussa kohdassa Omat tiedot > Hakemukset ja päätökset. Samaa kautta voit tarvittaessa myös perua hakemuksen.
     
  6. Jos hakemus on puutteellinen, käsittelijä palauttaa hakemuksen sinulle täydennettäväksi Sisussa. Täydennä hakemusta annettujen ohjeiden mukaisesti ja palauta se sitten takaisin käsiteltäväksi.

     

Monikielinen johdanto akateemisiin viestintä- ja kieliopintoihin -opintojakson hyväksilukeminen 

Opintojakso voidaan hyväksilukea

  1. jos opiskelija on suorittanut osaamistavoitteiltaan vastaavan opintojakson toisessa korkeakoulussa.
  2. jos opiskelija on suorittanut kaksi sellaista alla lueteltua opintojaksoa aiemman tutkinnon yhteydessä Tampereen yliopistossa tai toisessa korkeakoulussa, jotka kuuluvat opiskelijan nykyiseen tutkintorakenteeseen. Toisessa korkeakoulussa suoritettujen opintojaksojen tulee olla sellaiset, joilla voi saada korvattua alla lueteltuja opintojaksoja.

Huom! Opiskelija ei voi ensin suorittaa alla olevan listan mukaisia opintoja ja hakea sen jälkeen korvaavuutta Monikielinen johdanto -opintojaksoon, vaan vastaavat opintojaksot pitää olla suoritettu nykyisten opintojen alkaessa.

  • LANG.RUO.001 Ruotsia työelämään
  • LANG.ENG.001 Foundations of Professional and Academic Communication in English (tai muu 1. vieras kieli)
  • LANG.TIE.001 Akateeminen kirjoittaminen
  • LANG.PUH.001 Vuorovaikutusosaaminen työelämässä TAI
  • LANG.PUH.002 Vuorovaikutusosaaminen opetus- ja ohjausaloilla

Jos yllä esitetty pätee kohdallasi, toimi alla olevien ohjeiden mukaisesti. Hyväksilukua haetaan eri tavalla riippuen siitä, onko aiempia opintoja tehty Tampereen yliopistossa vai jossain toisessa korkeakoulussa.

 

Toisessa korkeakoulussa suoritettuja viestintä- ja kieliopintoja tai monikielistä johdantoa vastaava opintojakso, OHJE

Opiskelija tekee korvaavuushakemuksen Monikielinen johdanto akateemisiin viestintä- ja kieliopintoihin -opintojaksoon Sisussa ja syöttää hakemukseen kaikki ne opintojaksot, joiden perusteella korvaavuutta hakee. Liitteeksi tutkintotodistus ja opintosuoritusote.
 

Tampereen yliopistossa aikaisemmin suoritettu valmis tutkinto, OHJE

Opiskelija tekee sisällyttämishakemuksen Monikielinen johdanto akateemisiin viestintä- ja kieliopintoihin -opintojaksosta, ja se käsitellään tiedekunnassa kuten muutkin sisällyttämishakemukset.

Huom! Jos opiskelija ei ole suorittanut monikielistä johdantoa toisessa tutkinnossaan Tampereen yliopistossa, on sisällyttämishakemuksen sijasta mahdollista tehdä myös korvaavuushakemus.
 

Tampereen yliopistossa keskeneräinen toinen tutkinto, jonka aikoo suorittaa loppuun, OHJE

Opiskelija suorittaa yhden tutkinnon loppuun ja hakee sen jälkeen Monikielisen johdannon sisällyttämista toiseen, keskeneräiseen tutkintoonsa.
 

Tampereen yliopistossa tutkinto-ohjelman vaihto, OHJE

Jos opiskelija on suorittanut monikielisen johdannon aiemmassa tutkinto-ohjelmassa, hän pystyy sijoittamaan suorituksen nykyisen tutkinto-ohjelman opintosuunnitelmaansa. Jos opiskelija ei ole suorittanut monikielistä johdantoa aiemmassa tutkinto-ohjelmassa, hän tekee korvaavuus- tai sisällyttämishakemuksen Sisussa opintojaksosta Monikielinen johdanto akateemisiin viestintä- ja kieliopintoihin.

 

Tampereen yliopistossa ennen vuotta 2021 aloitettu tutkinto, OHJE

Jos olet aloittanut opintosi ennen vuotta 2021 ja siirtynyt suorittamaan viestintä- ja kieliopintoja 2021-2024 tai 2024-2027 opetussuunnitelman mukaisesti, sinun ei tarvitse suorittaa Monikielistä johdantoa, jos olet ennen uudempaan opetussuunnitelmaan siirtymistäsi suorittanut kaksi yllä mainittua opintojaksoa vastaavaa, vanhaan opetussuunnitelmaan kuulunutta opintojaksoa. Voit muokata opintosuunnitelmaasi vapaan muokkauksen tilassa ja poistaa suunnitelmastasi Monikielisen johdannon. Hae hyväksyntää poikkeavalle rakenteelle ja muista huolehtia itse, että tutkinnon opintopistemäärä täyttyy muilla opinnoilla. Voit kukea ohjeita opiskelijan oppaan sivulta Sisu-ohje: Opintojen rakenne ja HOPS. Ole tarvittaessa yhteydessä tiedekuntasi ohjaustahoihin.

 

Ruotsia työelämään -opintojakson hyväksilukeminen

Tutkintoon kuuluvan pakollisen ruotsin opintojakson voi korvata pääsääntöisesti

  • toisessa korkeakoulussa suoritetulla vastaavalla opintojaksolla, joka perustuu julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta annettuun lakiin 424/2003, suomen ja ruotsin kielen taidon osoittamisesta valtionhallinnossa annettuun asetukseen 481/2003 sekä asetukseen yliopistojen tutkinnoista 794/2004. Opiskelijalle, jonka aiempaan tutkintoon sisältyvissä viestintä- ja kieliopinnoissa ei ole arvioitu erikseen ruotsin kielen kirjallista ja suullista kielitaitoa, ei voida antaa korvaavuutta ruotsin kielen kirjallisen ja suullisen viestinnän opinnoista Tampereen yliopistossa suoritettavaan tutkintoon. Tätä päätöstä sovelletaan 1.8.2021 alkaen. Aiemmin annettuja korvaavuuksia ei pureta.
     
  • kielten kandidaattiohjelman pohjoismaisten kielten opintosuunnan perusopinnoilla. Korvaavuutta ei kuitenkaan kirjata, ja opiskelijan tulee huolehtia, että tutkinnon minimilaajuus täyttyy muilla opinnoilla. Pohjoismaisten kielten perusopinnoilla voi osoittaa tyydyttävää toisen kotimaisen kielen taitoa, ja aineopinnoilla hyvää toisen kotimaisen kielen taitoa opintokokonaisuuden loppuarvosanasta riippumatta. (Valtioneuvoston asetus suomen ja ruotsin kielen taidon osoittamisesta valtionhallinnossa 481/2003).

Jos haluat hyväksilukea aiemmin suorittamasi tutkinnon pakollisen ruotsin opintojakson, ole huolellinen ilmoittaessasi aiemman suorituksesi tietoja. Jos sinulla on suoritettuna erilliset opintojaksot kirjallisesta ja suullisesta viestinnästä, laita näiden molempien suoritustiedot lomakkeelle erikseen. Laita liitteeksi koko tutkintotodistuksesi opintosuoritusotteineen. Liitteistä pitää näkyä suoritustiedot ja arviointiasteikko.
 

Tutkintoon kuuluvaa pakollisen ruotsin opintojaksoa ei voi korvata

  • Valtionhallinnon kielitutkinnolla
  • 31.12.2023 jälkeen suoritetulla Metropolia Ammattikorkeakoulun opintojaksolla Ammatillinen ruotsi (CampusOnline/Avoin AMK) sellaisenaan, vaan opiskelijalta vaaditaan lisänäytöt kirjallisesta ja suullisesta osaamisesta. Myös muihin 100 %:sti itsenäisesti netissä suoritettuihin opintojaksoihin voidaan soveltaa samaa ohjetta.

    Lisänäytöt

    Osoittaaksesi riittävän kielitaidon niin kirjallisessa kuin suullisessa taidossa sinun pitää osallistua kirjalliseen ja suulliseen tenttiin LANG.RUO.001 opintojakson vaatimusten mukaisesti. Huomaa, että voit osallistua tentteihin vain kerran. Mikäli jompikumpi tenteistä on hylätty, sinun tulee osallistua opintojaksolle LANG.RUO.001 Ruotsia työelämään.

    Osallistut ensin suulliseen tenttiin, joka on henkilökohtainen keskustelu opettajan kanssa Zoomissa. Jos suoritat suullisen tentin hyväksytysti, saat ohjeet kirjalliseen tenttiin osallistumiseen. Kirjallinen tentti järjestetään sähköisenä tenttinä Exam-järjestelmässä.

    Sopiaksesi näytöistä, lähetä kielikeskuksen asiointiin kielikeskus.tau [at] tuni.fi (kielikeskus[dot]tau[at]tuni[dot]fi) Metropolia AMKin opintosuoritusote Ammatillinen ruotsi -suorituksestasi ja pyydä opettajan yhteystiedot. Kun olet saanut vastauksen, voit olla yhteydessä opettajaan ja pyytää pääsyn Moodle-sivulle, jotta pääset valmistautumaan ja varamaan ajan suulliseen tenttiin. Sinun tulee osallistua tentteihin opettajan ohjeistamana ajankohtana.


Kielikeskuksen kieliopintojaksojen korvaaminen KiVANET-opintojaksoilla

Tarkista oheisesta pdf-taulukosta kielikeskuksen opintojaksojen ja KiVANET-opintojaksojen keskinäiset vastaavuudet. Huomaa, että voit hakea hyväksilukua ainoastaan tutkintorakenteesi vaatimusten mukaisista opintojaksoista.

 

Hyväksilukeminen muulla tavoin hankitun osaamisen perusteella

Voit hakea hyväksilukua muodollisen koulutuksen ulkopuolella hankitulla osaamisella (epävirallinen oppiminen, esim. täydennyskoulutukset, vapaan sivistystyön opinnot ja/tai arkioppiminen, esim. työkokemus, harrastukset, luottamustoimet), joka vastaa korvattavan opintojakson osaamistavoitteita.

Huom! Tutkintoon kuuluvaa pakollista Ruotsia työelämään -opintojaksoa sekä Monikielinen johdanto akateemisiin viestintä- ja kieliopintoihin -opintojaksoa ei voi korvata muulla tavoin hankitulla osaamisella.

Huom! Puheviestinnän opintojaksojen hyväksilukemiseen on erilliset lisäohjeet alla olevien yleisten ohjeiden jälkeen. Ohjeet ovat voimassa 1.8.2025 alkaen. Huomaa kuitenkin, että yleisten ohjeiden kohdat 1, 2, 4 ja 5 koskevat myös puheviestinnän opintojaksoja.

Toimi näin

  1. Sinun tulee ensin arvioida itse, onko sinulla korvattavan opintojakson osaamistavoitteiden mukaista osaamista. Tutustu siis aluksi korvattavan opintojakson opintojaksokuvaukseen ja kiinnitä huomiota osaamistavoitteisiin sekä asiasisältöihin.
     
  2. Katso tarvittaessa tekniset ohjeet korvaavuushakemuksen tekemiseksi yliopiston hyväksilukuohjeista kohdasta Näin haet korvaavuutta.
     
  3. Liitä Sisuun reflektoiva essee (2 sivua), jossa
     
    • kerrot lyhyesti, minkälaista kokemusta sinulla on kertynyt ja mistä.
       
    • kuvailet, mitä olet oppinut ja minkälaista osaamista olet hankkinut kokemuksellasi suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin (kuvaa hankkimaasi osaamista tarkasti, mutta tiiviisti).
       
    • analysoit ja perustelet, miten osaamisesi vastaa korvattavan opintojakson osaamistavoitteita ja miksi korvaavuus tulisi myöntää esittämääsi opintojaksoon.
       
    • kirjoita essee englanniksi, jos haet korvaavuutta englannin kielen opintojaksoon, muussa tapauksessa kirjoita essee suomeksi.
       
  4. Lisää Sisun liitetoiminnolla tarkoituksenmukaiset liitteet, jotka osoittavat osaamistasi (esim. työtodistuksia, portfolioita, oppimispäiväkirjoja, julkaisuja ja muita kirjallisia raportteja tai muita dokumentoituja osoituksia osaamisesta, jota esseessä reflektoit).
     
  5. Hyväksiluvun myöntäminen arvioidaan jättämiesi liitteiden perusteella. Huolehdithan, että hakemuksestasi löytyy kaikki tarvittavat litteet. Voit lisätä liitteitä myös hakemuksen lähettämisen jälkeen siihen asti, kunnes hakemus otetaan käsittelyyn. Hakemuksen liitteitä voit täydentää Sisussa kohdassa Omat tiedot > Hakemukset ja päätökset. Samaa kautta voit myös perua hakemuksen.

Puheviestinnän opintojaksojen hyväksilukeminen muulla tavoin hankitun osaamisen perusteella

Huomaathan, että yllä olevien yleisten ohjeiden kohdat 1, 2, 4 ja 5 koskevat myös puheviestinnän opintojaksoja.

 

AHOT-tehtävä LANG.PUH.001 Vuorovaikutusosaaminen työelämässä / LANG.PUH.002 Vuorovaikutusosaaminen opetus- ja ohjausaloilla 

Ennen hakemuksen laatimista pohdi vielä hetki osaamistasi. Puheviestinnän opintojaksojen osaamistavoitteet saattavat vaikuttaa sellaisilta, että niiden mukainen osaaminen on helposti hankittu. Huomioithan, että opintojaksojen sisällöt perustuvat uusimpaan tutkittuun tietoon aiheesta, ja myös muulla tavoin hankittua osaamista arvioidaan siitä näkökulmasta.  Hakemusta tehdessäsi onkin hyvä pohtia, onko ymmärryksesi viestinnästä ja vuorovaikutuksesta päivittynyttä, onko osaamisesi myös reflektiivistä ja onko sinulla välineitä analysoida omaa osaamistasi. Hyväksilukemisen saamiseen ei siis riitä se, että olet viestinyt, vaan sinun pitää osoittaa, että pystyt myös analysoimaan viestintääsi. 

Voit arvioida vuorovaikutusosaamistasi ja taitoasi analysoida sitä akateemisella otteella esim. tutustumalla viestinnän ja vuorovaikutuksen uusia näkökulmia esittelevien Prologi-julkaisun artikkelien sekä ProBlogin tekstien avulla: https://journal.fi/prologi/issue/archive ja https://prologos.fi/problogi/ 

 

TEHTÄVÄ OSA 1.  

Kirjoita teksti, jossa kuvaat ja reflektoit opintojakson osaamistavoitteiden ja asiasisältöjen saavuttamista. Hyödynnä tekstissäsi selkeästi sitä kokemusta, jonka perusteella haet hyväksilukua (työelämä, käyty kurssi, järjestötoiminta tms.). Osoita osaamisesi käyttämällä esimerkkeinä konkreettisia vuorovaikutustilanteita. Analysoi ja jäsennä vuorovaikutustilanteita sekä niissä oppimaasi viestinnän ja vuorovaikutuksen alan tutkitun tiedon avulla. Merkitse lähdeviitteet tekstiin ja lisää loppuun lähdeluettelo. Perustele, miksi valitsemasi lähteet ovat tarkoituksenmukaisia osaamistavoitteiden ja asiasisältöjen näkökulmasta. Tehtävän tulee noudattaa hyviä tieteellisen kirjoittamisen periaatteita. Tarkasta tarvittaessa oman tiedekuntasi kirjoittamisen ohjeet.  

Tehtävän ohjepituus: 2 sivua 

Sisällytä lähdeluetteloon toimivat hyperlinkit lähteisiin.  

Lisää tekstiin linkki tehtävän 2. videoon.  

 

TEHTÄVÄ OSA 2.  

Nauhoita video, jossa kuvailet ja reflektoit esim. työelämässä kohtaamaasi palautetilannetta palautteenantajan ja palautteen vastaanottajan näkökulmista. Analysoi ja jäsennä vuorovaikutustilannetta sekä siinä oppimaasi ja havaitsemaasi viestinnän ja vuorovaikutuksen alan tutkitun tiedon avulla. Video tulee toteuttaa niin, että se ottaa huomioon vuorovaikutuksen ja osoittaa vuorovaikutusosaamistasi. 

Videon pituus: 2–3 minuuttia. Varmista, että hakemuksen lukija saa avattua videon. 

 

Palauta tehtävät 1. ja 2. yhtä aikaa. 


 

Valinnaiset opintojaksot

AHOT-tehtävä LANG.PUH.003 Esiintyjänä työelämässä 

Ennen hakemuksen laatimista pohdi vielä hetki osaamistasi. Puheviestinnän opintojaksojen osaamistavoitteet saattavat vaikuttaa sellaisilta, että niiden mukainen osaaminen on helposti hankittu. Huomioithan, että opintojaksojen sisällöt perustuvat uusimpaan tutkittuun tietoon aiheesta, ja myös muulla tavoin hankittua osaamista arvioidaan siitä näkökulmasta.  Hakemusta tehdessäsi onkin hyvä pohtia, onko ymmärryksesi viestinnästä ja vuorovaikutuksesta päivittynyttä, onko osaamisesi myös reflektiivistä ja onko sinulla välineitä analysoida omaa osaamistasi. Hyväksilukemisen saamiseen ei siis riitä se, että olet viestinyt, vaan sinun pitää osoittaa, että pystyt myös analysoimaan viestintääsi. 

Voit arvioida vuorovaikutusosaamistasi ja taitoasi analysoida sitä akateemisella otteella esim. tutustumalla viestinnän ja vuorovaikutuksen uusia näkökulmia esittelevien Prologi-julkaisun artikkelien sekä ProBlogin tekstien avulla: https://journal.fi/prologi/issue/archive ja https://prologos.fi/problogi/ 

HUOM! Esiintymisellä ei opintojakson kontekstissa tarkoiteta taiteellista esiintymistä, kuten esim. laulamista, tanssimista tai soittamista. Ethän hae hyväksilukua niiden perusteella. 

 

TEHTÄVÄ OSA 1. 

Kirjoita teksti, jossa kuvaat ja reflektoit opintojakson osaamistavoitteiden ja asiasisältöjen saavuttamista. Hyödynnä tekstissäsi selkeästi sitä kokemusta, jonka perusteella haet hyväksilukua (työelämä, käyty kurssi, järjestötoiminta tms.). Osoita osaamisesi käyttämällä esimerkkeinä konkreettisia vuorovaikutustilanteita. Analysoi ja jäsennä vuorovaikutustilanteita sekä niissä oppimaasi viestinnän ja vuorovaikutuksen alan tutkitun tiedon avulla. Merkitse lähdeviitteet tekstiin ja lisää loppuun lähdeluettelo. Perustele, miksi valitsemasi lähteet ovat tarkoituksenmukaisia osaamistavoitteiden ja asiasisältöjen näkökulmasta. Tehtävän tulee noudattaa hyviä tieteellisen kirjoittamisen periaatteita. Tarkasta tarvittaessa oman tiedekuntasi kirjoittamisen ohjeet.  

Tehtävän ohjepituus: 2 sivua 

Sisällytä lähdeluetteloon toimivat hyperlinkit lähteisiin.  

Lisää tekstiin linkki tehtävän 2. videoon.  

 

TEHTÄVÄ OSA 2.  

Nauhoita video, jossa kuvailet ja reflektoit, miten olet toiminut vastuullisesti esiintymisen vuorovaikutustilanteissa. Analysoi ja jäsennä oppimaasi viestinnän ja vuorovaikutuksen alan tutkitun tiedon avulla. Video tulee toteuttaa niin, että se ottaa huomioon vuorovaikutuksen ja osoittaa vuorovaikutusosaamistasi. 

Videon pituus: 2–3 minuuttia. Varmista, että hakemuksen lukija saa avattua videon. 

 

Palauta tehtävät 1. ja 2. yhtä aikaa. 
 

AHOT-tehtävä LANG.PUH.004 Ryhmäviestijänä työelämässä 

Ennen hakemuksen laatimista pohdi vielä hetki osaamistasi. Puheviestinnän opintojaksojen osaamistavoitteet saattavat vaikuttaa sellaisilta, että niiden mukainen osaaminen on helposti hankittu. Huomioithan, että opintojaksojen sisällöt perustuvat uusimpaan tutkittuun tietoon aiheesta, ja myös muulla tavoin hankittua osaamista arvioidaan siitä näkökulmasta.  Hakemusta tehdessäsi onkin hyvä pohtia, onko ymmärryksesi viestinnästä ja vuorovaikutuksesta päivittynyttä, onko osaamisesi myös reflektiivistä ja onko sinulla välineitä analysoida omaa osaamistasi. Hyväksilukemisen saamiseen ei siis riitä se, että olet viestinyt, vaan sinun pitää osoittaa, että pystyt myös analysoimaan viestintääsi. 

Voit arvioida vuorovaikutusosaamistasi ja taitoasi analysoida sitä akateemisella otteella esim. tutustumalla viestinnän ja vuorovaikutuksen uusia näkökulmia esittelevien Prologi-julkaisun artikkelien sekä ProBlogin tekstien avulla: https://journal.fi/prologi/issue/archive ja https://prologos.fi/problogi/ 

 

TEHTÄVÄ OSA 1. 

Kirjoita teksti, jossa kuvaat ja reflektoit opintojakson osaamistavoitteiden ja asiasisältöjen saavuttamista. Hyödynnä tekstissäsi selkeästi sitä kokemusta, jonka perusteella haet hyväksilukua (työelämä, käyty kurssi, järjestötoiminta tms.). Osoita osaamisesi käyttämällä esimerkkeinä konkreettisia vuorovaikutustilanteita. Analysoi ja jäsennä vuorovaikutustilanteita sekä niissä oppimaasi viestinnän ja vuorovaikutuksen alan tutkitun tiedon avulla. Merkitse lähdeviitteet tekstiin ja lisää loppuun lähdeluettelo. Perustele, miksi valitsemasi lähteet ovat tarkoituksenmukaisia osaamistavoitteiden ja asiasisältöjen näkökulmasta. Tehtävän tulee noudattaa hyviä tieteellisen kirjoittamisen periaatteita. Tarkasta tarvittaessa oman tiedekuntasi kirjoittamisen ohjeet.  

Tehtävän ohjepituus: 2 sivua 

Sisällytä lähdeluetteloon toimivat hyperlinkit lähteisiin.  

Lisää tekstiin linkki tehtävän 2. videoon.  

 

TEHTÄVÄ OSA 2. 

Nauhoita video, jossa kuvailet ja reflektoit, miten olet tukenut ja kehittänyt ryhmän yhteistä vuorovaikutusosaamista esim. työelämässä. Analysoi ja jäsennä oppimaasi viestinnän ja vuorovaikutuksen alan tutkitun tiedon avulla. Video tulee toteuttaa niin, että se ottaa huomioon vuorovaikutuksen ja osoittaa vuorovaikutusosaamistasi. 

Videon pituus: 2–3 minuuttia. Varmista, että hakemuksen lukija saa avattua videon. 

 

Palauta tehtävät 1. ja 2. yhtä aikaa. 

 

 

****** 

Opintojaksojemme uudet OPS-tekstit löydät täältä Opintojaksot 2025–2026 | Tampereen korkeakouluyhteisö (tuni.fi) 

Hylkäämisen perusteita  

Hakemuksen arviointi on holistista eli se perustuu hakemuksesta syntyvään kokonaiskuvaan opiskelijan osaamisesta. Keskeinen hylkäämisen syy on se, jos hakemuksen perusteella ei voi tunnistaa riittävää osaamistavoitteiden mukaista osaamista. 

Usein hylkääminen johtuu siitä, että tehtävänantoa ei ole noudatettu riittävällä tarkkuudella. Konkreettisia esimerkkejä tehtävänannon noudattamatta jättämisestä ovat esimerkiksi seuraavat: 

  • Osaamistavoitteita tai asiasisältöjä ei käsitellä tarpeeksi monipuolisesti. 

  • Lähteitä ei ole hyödynnetty riittävästi tai niiden valintaa ei ole perusteltu. 

  • Käytetyt lähteet eivät ole relevantteja.  

  • Lähdeviitteitä ei ole merkitty tekstiin tai lähdeluettelo uupuu. 

  • Omaa ajattelua ei sidota lähteisiin.  


 

 

Julkaistu: 30.11.2023
Päivitetty: 22.9.2025