Hyppää pääsisältöön

Tampereen yliopiston opiskelijan opas

Tekoäly oppimisen tukena

Tampereen yliopistossa generatiivisten tekoälysovellusten käyttö on lähtökohtaisesti sallittua oppimisen tukena ja oppimistehtävien tekemisessä. Opettaja päättää ja kertoo tekoälyn käytön periaatteista. Periaatteet vaihtelevat kunkin opintojakson osaamistavoitteiden, opetusmenetelmien ja arviointitapojen mukaan.  

Ohjeet tiivistetysti

  • Käytä tekoälyä opinnoissasi työkaluna, joka tukee omaa ajatteluasi ja oppimistasi sekä auttaa saavuttamaan osaamistavoitteet — ei korvaamaan, vaan täydentämään omaa ymmärrystäsi.
  • Opettaja voi edellyttää, sallia tai kieltää tekoälyn käytön.
  • Kysy ja keskustele rohkeasti tekoälytyösovellusten käytöstä, epäselvissä tilanteissa varmista asia aina opettajalta.  
  • Tekoälytyökalujen käyttö on raportoitava ohjeiden mukaisesti.  
  • Tekoälyn väärinkäyttö on opintovilppiä, joka johtaa seuraamuksiin.
  • Kiinnitä huomiota tekoälyn hiilijalanjälkeen ja eettiseen käyttöön

Ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneelta odotetaan työelämässä itsenäistä ja kriittistä ajattelua sekä vastuullisuutta ja itsenäisyyttä. Opiskelijoiden tulee oppia arvioimaan, milloin ja miten tekoälyä voi hyödyntää opinnoissa niin, että se tukee osaamistavoitteiden täyttymistä eikä korvaa opiskelijan omaa ajattelua ja oppimista.

Opiskelija on vastuussa tekoälyllä tuottamastaan sisällöstä. Tekoälyä opinnoissa hyödynnettäessä tulee aina noudattaa tekoälyn käyttöä koskevia ohjeita. Opiskelija on aina vastuussa hyvän tieteellisen käytännön noudattamisesta. Esimerkiksi, jos opiskelija generoi tekstiä tekoälyllä, hänen tulee varmistaa, että hän viittaa oikeaoppisesti niihin lähteisiin, joista tekoälyn tuottama tieto on peräisin eikä esitä muiden ajatuksia omanaan.  

Opiskelijoita suositellaan käyttämään korkeakoulun tarjoamia tekoälyjärjestelmiä. Käytettäessä tekoälyä opinnoissa tulee huomioida tekijänoikeuksia, henkilötietojen käsittelyä ja salassa pidettävää tietoa koskeva lainsäädäntö ja yliopiston ohjeistus. Tekoälyjärjestelmässä saa lähtökohtaisesti käsitellä korkeakouluyhteisön luottamuksellisia aineistoja, henkilötietoja tai immateriaalioikeuksia sisältäviä aineistoja vain, jos järjestelmä on hyväksytty korkeakouluyhteisön tasoisesti.  

Tekoälyn väärinkäyttö on opintovilppiä ja selvitetään yliopiston ohjeiden mukaisesti.  Tekoälyn väärinkäyttöä on esimerkiksi lopullisen tuotoksen generoiminen tekoälyllä, tekoälyn tuottamien lähdeviitteiden käyttö alkuperäisiä lähteitä tarkistamatta, tekoälyn käyttö tehtävissä, joissa se on kielletty sekä tekoälyn käytön raportoimatta jättäminen.   

Tekoälyn käytön raportointi

Tekoälyn käytöstä oppimistehtävien, opintosuoritusten tai opinnäytteiden suorittamisen tukena ja apuna pitää raportoida avoimesti ja läpinäkyvästi sovelluksesta riippumatta. Opiskelijan tulee kuvata miten ja mitä tekoälysovellusta on käytetty ja miten se on vaikuttanut lopputulokseen. Myös syötteet ja tekoälysovellusten tuotokset voi olla tarpeen eritellä, joten tallenna keskustelut osana oppimisprosessiasi.  Opiskelijan oman panoksen ja tekoälyn käytön suhde ei saa jäädä epäselväksi. 

Käytä raportointiin tarkoitettua dokumenttipohjaa tai seuraa opettajan antamia ohjeita tekoälyn raportointiin liittyen.  

Huomioi tekoälyn hiilijalanjälki

Tekoälysovellusten käyttäminen ja erityisesti kuvien ja videoiden generointi kuluttaa merkittävästi enemmän energiaa kuin esimerkiksi tavallinen Google-haku, koska niiden taustalla toimii laajoja laskentatehoa vaativia järjestelmiä. Vaikka tekoäly voi tarjota tehokkaita apuvälineitä opiskeluun, sen käyttöön liittyy myös ympäristövaikutuksia. Hiilijalanjäljen näkökulmasta on vastuullista käyttää AI-työkaluja harkiten, erityisesti toistuvissa tai rutiininomaisissa tehtävissä, joissa kevyemmät digitaaliset vaihtoehdot voisivat riittää.

Julkaistu: 27.6.2025
Päivitetty: 25.9.2025