Hyppää pääsisältöön

Tampereen yliopiston opiskelijan opas

Tutkinto-ohjelma, lukuvuosi 2025–2026

Kasvatus ja yhteiskunta -tohtoriohjelma, 240 op

Tampereen yliopisto
Osaamistavoitteet

JATKOKOULUTUKSEN TAVOITTEET

1. Osaamistavoitteet

Yliopistojen tutkinnoista annetun valtioneuvoston asetuksen (794/2004) mukaisesti jatkokoulutuksen tavoitteena on, että väitöskirjatutkija perehtyy hyvin omaan tutkimusalaansa: sen kehittämiseen, perusongelmiin, tutkimusmenetelmiin ja yhteiskunnalliseen merkitykseen. Lisäksi hänen tulee saavuttaa valmiudet soveltaa itsenäisesti ja kriittisesti tieteellisen tutkimuksen menetelmiä tutkimusalallaan ja luoda uutta tieteellistä tietoa.

Kasvatustieteen tohtorin, filosofian tohtorin ja lisensiaatin tutkinnot on suunniteltu tarjoamaan väitöskirjatutkijoille syvällinen ymmärrys monitieteisestä koulutuskentästä, keskittyen tutkimuksen kehittämiseen, ydinhaasteisiin, tutkimusmenetelmiin ja yhteiskunnalliseen vaikuttavuuteen. Tämä tohtoriohjelma antaa tutkijoille tarvittavat taidot ja tiedot, jotta he voivat myötävaikuttaa riippumattomina asiantuntijoina erikoistumisalueensa tutkimukseen sekä osallistua aktiivisesti kansallisiin ja kansainvälisiin tutkimusyhteisöihin. Opintojensa kautta tutkijat oppivat tulkitsemaan kriittisesti ja edistämään tieteellistä kehitystä, tuottamaan ja välittämään tutkimustuloksia sekä osallistumaan sekä akateemiseen että yhteiskunnalliseen keskusteluun.

1.1 Tavoitteet

Opetussuunnitelmassa korostetaan itsenäiseen tutkimukseen tarvittavaa käytännön ja akateemista osaamista. Tavoitteena on:

  1. Osaamisen ja asiantuntijuuden kehittäminen: Tutkijoita ohjataan hankkimaan olennaiset tiedot ja tiedot, joita tarvitaan laadukkaan ja riippumattoman tutkimuksen tekemiseen. Tähän sisältyy kriittisen ajattelun edistäminen, sitoutuminen tieteellisiin menetelmiin ja taitojen kehittäminen tekoälyn ja tieteidenvälisen yhteistyön kaltaisilla aloilla muuttuvien tutkimusvaatimusten mukaisesti.

  2. Etiikka, yhteiskuntavastuu ja tietosuoja: Opetussuunnitelma integroi tutkimusetiikan, vastuullisen toiminnan, yhteiskunnallisen vaikuttavuuden ja tietosuojavaatimukset. Väitöskirjatutkijat saavat vahvan perustan eettisissä tutkimuskäytännöissä, työnsä laajemmissa vastuissa ja arkaluonteisten tietojen suojaamisen kriittisessä tärkeydessä.

  3. Yhdenmukaisuus kansallisten ja kansainvälisten standardien kanssa: Ohjelma noudattaa kansallisia ja kansainvälisiä ohjeita luomalla jäsenneltyjä mutta mukautuvia polkuja tutkimusosaamisen kehittämiseen, akateemisten esitysten pitämiseen, tutkimustulosten julkiseen levittämiseen ja avoimen tieteen käytäntöihin osallistumiseen. Nämä standardit tukevat tohtoritutkijoita edistämään läpinäkyvämpää ja yhteistyöhön perustuvaa globaalia tutkimusympäristöä.

  4. Joustavat, yksilölliset oppimispolut: Opetussuunnitelma huomioi tutkimusalojen monimuotoisuuden ja yksilölliset uratavoitteet. Väitöstutkijoita kannustetaan räätälöimään oppimispolkujaan, tunnistamalla ja arvioimalla kompetenssiaan henkilökohtaisen portfolion avulla, mikä tukee ammatillista kasvua ja identiteetin kehittymistä.

    1.2 Pääperiaatteet

    Opetussuunnitelman ohjaavat periaatteet ovat:

    1. Yhteys tiedekunnan tutkimuksen ydinalueisiin: Opinnot linkittyvät kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnan keskeisiin tutkimusteemoihin.

    2. Yhteisöllisyys ja tuki: Väitöskirjatutkijoiden, ohjaajien ja tiedekunnan kesken edistetään yhteisöllisyyttä vastavuoroisen tuen, tiedon jakamisen ja yhteisöllisyyden tunteen kannustamiseksi.

    3. Kattava ohjaus ja tuki: Järjestelmällinen ja kannustava ohjausjärjestelmä, mikä tarkoittaa laadukasta ohjausta ja opintojen edistymisen säännöllistä seurantaa, sekä varmistaa, että väitöskirjatutkijoilla on pääsy tarvittaviin akateemisiin ja käytännön resursseihin.

    4. Selkeä ja ennustettava opintopolku: Opetussuunnitelma on rakennettu helpottamaan tutkinnon suorittamista neljän vuoden kuluessa (kokopäiväinen opiskelu). Opintojen edistymistä seurataan säännöllisesti asetettuihin oppimistavoitteisiin nähden.

    Nämä tavoitteet ja ohjausperiaatteet varmistavat, että väitöskirjatutkijat ovat valmiita vastaamaan työelämän muuttuviin vaatimuksiin säilyttäen samalla akateemisen integriteetin korkean tason sekä osallistumaan mielekkäällä tavalla sekä kasvatustieteellisen tutkimuksen että yhteiskunnan kehittämiseen.

    Lisäksi tohtoriohjelma on vahvasti linjassa Tampereen yliopiston arvojen kanssa. Se lisää rohkeutta antamalla väitöstutkijoille mahdollisuuden vastata koulutuksellisiin ja yhteiskunnallisiin haasteisiin innovatiivisilla ratkaisuilla. Keskeisenä lähestymistapana on kriittinen ajattelu, joka kannustaa kyseenalaistamaan vakiintuneita ajattelutapoja ja edistämään luovaa, avointa vuoropuhelua. Arvostamme monimuotoisuutta ja jokaisen tutkijan ainutlaatuista taustaa ja näkökulmaa, mikä parantaa yhteistyötä ja tasa-arvoa.

    Sitoutumisemme oppineisuuteen (Bildung) heijastuu akateemisen ja taiteellisen huippuosaamisen tavoitteluun keskinäisen kunnioituksen ilmapiirissä. Omaksumme oppijakeskeisen lähestymistavan ja keskitymme jokaisen tutkijan kehitykseen, herättävään uteliaisuuteen ja elinikäiseen intohimoon oppimiseen. Viestintäämme ja päätöksentekoamme ohjaa avoimuus ja läpinäkyvyys, kun toimimme yhteistyössä yhteiskunnan kanssa ja tuomme esiin tieteellisiä saavutuksiamme. Lisäksi kannamme vastuuta tohtoriohjelman kaikilla osa-alueilla - tutkimuksessa, koulutuksessa, yhteisön sitoutumisessa ja yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa - pyrkien johtamaan kestävää kehitystä.

Sisällön kuvaus

KASVATUSTIETEEN JA FILOSOFIAN TOHTORIN TUTKINTOJEN RAKENNE

Tohtorin ja lisensiaatin tutkinnot koostuvat tutkimustyötä tukevista opinnoista (40 op) ja väitöskirjasta (200 op).

Tutkimustyötä tukevat opinnot sisältävät tutkijan yleisiä valmiuksia (vähintään 10 op) sekä tieteen- ja tutkimusalakohtaisia opintoja (vähintään 20 op).

Opintoihin kuuluvista kursseista tai muista aktiviteeteista neuvotellaan väitöskirjatutkijan ja ohjaajien kesken, ja ne kirjataan henkilökohtaiseen opinto- ja ohjaussuunnitelmaan (PSSP, Personal Study and Supervision Plan). Jokaisella väitöskirjatutkijalla on velvollisuus pyytää tapaamista ohjaajien kanssa PSSP:n päivittämiseksi, tarkistamiseksi ja toimittamiseksi uudelleen kerran vuodessa 28. helmikuuta mennessä.

1. Yleiset valmiudet (DPEDU-J11, vähintään 10 op)

  • Taidot päätöksenteossa ja tutkimuksen toteuttamisessa korkealaatuisen tutkimuksen eettisten periaatteiden mukaisesti
  • Taidot kehittyneen ymmärryksen luomiseksi tieteellisistä periaatteista ja tutkimuksen perusteista
  • Viestintätaidot

  • Pedagoginen osaaminen

  • Pakolliset opinnot:

    Tieteenfilosofia (3 op), Tutkimusetiikka (3 op). (Ks. Tampereen yliopiston tutkijakoulun tarjonta.)



    2. Tutkimusalan ja tieteenalan opinnot (DPEDU-J21, vähintään 20 op)

  • Tutkimusalaan liittyvät taidot

  • Tieteenalaan liittyvät taidot

  • Pakolliset opinnot: Kasvatustieteellisen tutkimuksen painopistealueet ja lähestymistavat (DPEDU.310, 5 op) ja tutkijaseminaari (DPEDU.100, 5 op), jotka ovat Kasvatus ja yhteiskunta -tohtoriohjelman opetustarjonnassa.

3. Väitöskirja (DPEDU.991, 200 op)

  • Väitöskirjan kirjoittaminen ja sen puolustaminen julkisesti.


Väitöskirja


Lukuvuodet
2025–2026, 2026–2027
Tutkinto­nimikkeet
Kasvatustieteen tohtori
Filosofian tohtori
Laajuus
240 op
Tutkinto-ohjelman tyyppi
Tohtoriohjelma
Opetuskieli
englanti, suomi
Kampus
Keskustakampus
Koulutusluokitus
815201 Fil. toht., kasvatustiede
815101 Kasvatustieteiden tohtori, kasvatustiede
Koulutusalat
  • Kasvatusalat
Vastuuhenkilö
Vastuuopettaja:
Petri Nokelainen 1.1.2024 alkaen
Vastuuopettaja:
Annalisa Sannino 31.12.2023 saakka, tohtoriohjelmavastaava