Kasvatus ja yhteiskunta -tohtoriohjelma, 240 op
- Kuvaus
- Rakenne ja opinnot
JATKOKOULUTUKSEN TAVOITTEET
1. Osaamistavoitteet
Yliopistojen tutkinnoista annetun valtioneuvoston asetuksen (794/2004) mukaisesti jatkokoulutuksen tavoitteena on, että väitöskirjatutkija perehtyy hyvin omaan tutkimusalaansa: sen kehittämiseen, perusongelmiin, tutkimusmenetelmiin ja yhteiskunnalliseen merkitykseen. Lisäksi hänen tulee saavuttaa valmiudet soveltaa itsenäisesti ja kriittisesti tieteellisen tutkimuksen menetelmiä tutkimusalallaan ja luoda uutta tieteellistä tietoa.
Kasvatustieteen tohtorin, filosofian tohtorin ja lisensiaatin tutkinnot on suunniteltu tarjoamaan väitöskirjatutkijoille syvällinen ymmärrys monitieteisestä koulutuskentästä, keskittyen tutkimuksen kehittämiseen, ydinhaasteisiin, tutkimusmenetelmiin ja yhteiskunnalliseen vaikuttavuuteen. Tämä tohtoriohjelma antaa tutkijoille tarvittavat taidot ja tiedot, jotta he voivat myötävaikuttaa riippumattomina asiantuntijoina erikoistumisalueensa tutkimukseen sekä osallistua aktiivisesti kansallisiin ja kansainvälisiin tutkimusyhteisöihin. Opintojensa kautta tutkijat oppivat tulkitsemaan kriittisesti ja edistämään tieteellistä kehitystä, tuottamaan ja välittämään tutkimustuloksia sekä osallistumaan sekä akateemiseen että yhteiskunnalliseen keskusteluun.
1.1 Tavoitteet
Opetussuunnitelmassa korostetaan itsenäiseen tutkimukseen tarvittavaa käytännön ja akateemista osaamista. Tavoitteena on:
- Osaamisen ja
asiantuntijuuden kehittäminen: Tutkijoita ohjataan hankkimaan
olennaiset tiedot ja tiedot, joita tarvitaan laadukkaan ja riippumattoman
tutkimuksen tekemiseen. Tähän sisältyy kriittisen ajattelun edistäminen,
sitoutuminen tieteellisiin menetelmiin ja taitojen kehittäminen tekoälyn
ja tieteidenvälisen yhteistyön kaltaisilla aloilla muuttuvien
tutkimusvaatimusten mukaisesti.
- Etiikka, yhteiskuntavastuu ja tietosuoja: Opetussuunnitelma integroi
tutkimusetiikan, vastuullisen toiminnan, yhteiskunnallisen vaikuttavuuden
ja tietosuojavaatimukset. Väitöskirjatutkijat saavat vahvan perustan
eettisissä tutkimuskäytännöissä, työnsä laajemmissa vastuissa ja
arkaluonteisten tietojen suojaamisen kriittisessä tärkeydessä.
- Yhdenmukaisuus kansallisten ja
kansainvälisten standardien kanssa: Ohjelma noudattaa
kansallisia ja kansainvälisiä ohjeita luomalla jäsenneltyjä mutta
mukautuvia polkuja tutkimusosaamisen kehittämiseen, akateemisten esitysten
pitämiseen, tutkimustulosten julkiseen levittämiseen ja avoimen tieteen
käytäntöihin osallistumiseen. Nämä standardit tukevat tohtoritutkijoita
edistämään läpinäkyvämpää ja yhteistyöhön perustuvaa globaalia
tutkimusympäristöä.
- Joustavat, yksilölliset
oppimispolut: Opetussuunnitelma huomioi tutkimusalojen monimuotoisuuden
ja yksilölliset uratavoitteet. Väitöstutkijoita kannustetaan räätälöimään
oppimispolkujaan, tunnistamalla ja arvioimalla kompetenssiaan henkilökohtaisen
portfolion avulla, mikä tukee ammatillista kasvua ja identiteetin
kehittymistä.
1.2 Pääperiaatteet
Opetussuunnitelman ohjaavat periaatteet ovat:
- Yhteys tiedekunnan
tutkimuksen ydinalueisiin: Opinnot linkittyvät kasvatustieteiden ja
kulttuurin tiedekunnan keskeisiin tutkimusteemoihin.
- Yhteisöllisyys ja tuki:
Väitöskirjatutkijoiden, ohjaajien ja tiedekunnan kesken edistetään yhteisöllisyyttä
vastavuoroisen tuen, tiedon jakamisen ja yhteisöllisyyden tunteen kannustamiseksi.
- Kattava ohjaus ja tuki:
Järjestelmällinen ja kannustava ohjausjärjestelmä, mikä tarkoittaa
laadukasta ohjausta ja opintojen edistymisen säännöllistä seurantaa, sekä varmistaa,
että väitöskirjatutkijoilla on pääsy tarvittaviin akateemisiin ja
käytännön resursseihin.
- Selkeä ja ennustettava opintopolku:
Opetussuunnitelma on rakennettu helpottamaan tutkinnon suorittamista
neljän vuoden kuluessa (kokopäiväinen opiskelu). Opintojen edistymistä
seurataan säännöllisesti asetettuihin oppimistavoitteisiin nähden.
Nämä tavoitteet ja ohjausperiaatteet varmistavat, että väitöskirjatutkijat ovat valmiita vastaamaan työelämän muuttuviin vaatimuksiin säilyttäen samalla akateemisen integriteetin korkean tason sekä osallistumaan mielekkäällä tavalla sekä kasvatustieteellisen tutkimuksen että yhteiskunnan kehittämiseen.
Lisäksi tohtoriohjelma on vahvasti linjassa Tampereen yliopiston arvojen kanssa. Se lisää rohkeutta antamalla väitöstutkijoille mahdollisuuden vastata koulutuksellisiin ja yhteiskunnallisiin haasteisiin innovatiivisilla ratkaisuilla. Keskeisenä lähestymistapana on kriittinen ajattelu, joka kannustaa kyseenalaistamaan vakiintuneita ajattelutapoja ja edistämään luovaa, avointa vuoropuhelua. Arvostamme monimuotoisuutta ja jokaisen tutkijan ainutlaatuista taustaa ja näkökulmaa, mikä parantaa yhteistyötä ja tasa-arvoa.
Sitoutumisemme oppineisuuteen (Bildung) heijastuu akateemisen ja taiteellisen huippuosaamisen tavoitteluun keskinäisen kunnioituksen ilmapiirissä. Omaksumme oppijakeskeisen lähestymistavan ja keskitymme jokaisen tutkijan kehitykseen, herättävään uteliaisuuteen ja elinikäiseen intohimoon oppimiseen. Viestintäämme ja päätöksentekoamme ohjaa avoimuus ja läpinäkyvyys, kun toimimme yhteistyössä yhteiskunnan kanssa ja tuomme esiin tieteellisiä saavutuksiamme. Lisäksi kannamme vastuuta tohtoriohjelman kaikilla osa-alueilla - tutkimuksessa, koulutuksessa, yhteisön sitoutumisessa ja yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa - pyrkien johtamaan kestävää kehitystä. - Yhteys tiedekunnan
tutkimuksen ydinalueisiin: Opinnot linkittyvät kasvatustieteiden ja
kulttuurin tiedekunnan keskeisiin tutkimusteemoihin.
KASVATUSTIETEEN JA FILOSOFIAN TOHTORIN TUTKINTOJEN RAKENNE
Tohtorin ja lisensiaatin tutkinnot koostuvat tutkimustyötä tukevista opinnoista (40 op) ja väitöskirjasta (200 op).
Tutkimustyötä tukevat opinnot sisältävät tutkijan yleisiä valmiuksia (vähintään 10 op) sekä tieteen- ja tutkimusalakohtaisia opintoja (vähintään 20 op).
Opintoihin kuuluvista kursseista tai muista aktiviteeteista neuvotellaan väitöskirjatutkijan ja ohjaajien kesken, ja ne kirjataan henkilökohtaiseen opinto- ja ohjaussuunnitelmaan (PSSP, Personal Study and Supervision Plan). Jokaisella väitöskirjatutkijalla on velvollisuus pyytää tapaamista ohjaajien kanssa PSSP:n päivittämiseksi, tarkistamiseksi ja toimittamiseksi uudelleen kerran vuodessa 28. helmikuuta mennessä.
1. Yleiset valmiudet (DPEDU-J11, vähintään 10 op)
- Taidot päätöksenteossa ja tutkimuksen toteuttamisessa korkealaatuisen tutkimuksen eettisten periaatteiden mukaisesti
- Taidot kehittyneen ymmärryksen luomiseksi tieteellisistä periaatteista ja tutkimuksen perusteista
Viestintätaidot
Pedagoginen osaaminen
Pakolliset opinnot:
Tieteenfilosofia (3 op), Tutkimusetiikka (3 op). (Ks. Tampereen yliopiston tutkijakoulun tarjonta.)
2. Tutkimusalan ja tieteenalan opinnot (DPEDU-J21, vähintään 20 op)Tutkimusalaan liittyvät taidot
Tieteenalaan liittyvät taidot
Pakolliset opinnot: Kasvatustieteellisen tutkimuksen painopistealueet ja lähestymistavat (DPEDU.310, 5 op) ja tutkijaseminaari (DPEDU.100, 5 op), jotka ovat Kasvatus ja yhteiskunta -tohtoriohjelman opetustarjonnassa.
3. Väitöskirja (DPEDU.991, 200 op)
- Väitöskirjan kirjoittaminen ja sen puolustaminen julkisesti.
- Kasvatusalat