Osaamisen hyväksilukeminen
Muualla hankitun osaamisen tunnistamisella tarkoitetaan niitä toimenpiteitä, jotka mahdollistavat eri tavoin hankkimasi osaamisen hyväksilukemisen. Osaamisen hankkimisen muodot (opinnot, kurssit, työkokemus tms.) vaikuttavat siihen, millaisilla menetelmillä hankittu osaaminen voidaan osoittaa luotettavalla tavalla. Yleisemmin käytettyjä osaamisen todentamisen menetelmiä ovat mm. taitokokeet, portfoliot, harjoitustyöt ja tentit, joilla osoitat saavuttaneesi opintojakson osaamistavoitteet. Opiskelijana teet aina itse aloitteen osaamisen hyväksiluvusta.
Opiskelijana voit hakea muualla hankitun osaamisen tunnustamista riippumatta siitä missä ja miten tuo osaaminen on hankittu. Tunnustettavan osaamisen tulee olla tutkinto-ohjelman opintojaksojen tavoitteiden mukaista. Sinulla on vastuu osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta.
Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa kyseessä olevista opinnoista vastaava opettaja. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksoilla, jotka sisältävät vastaavat osaamistavoitteet.
Osaamisen tunnistamisen tavat ja osaamisen osoittamisella hyväksyttävien opintojen määrä määritellään tutkinto-ohjelmakohtaisesti, TAMKin yleisiä linjauksia noudattaen. Päätös osaamisen tunnustamisesta tehdään pääsääntöisesti opintojen alussa tai viimeistään ennen opintokokonaisuuden alkua. Joissakin TAMKin tutkinto-ohjelmissa saattaa poikkeuksellisesti olla sellaisia erikseen määriteltyjä opintoja, joita ei voida hyväksilukea. Saat näistä poikkeuksista tietoa opinto-ohjaajalta tai opettajatuutorilta.
Osaamisen osoittaminen voidaan vaatia myös silloin, jos aiemmin hankittu osaamisesi korvaa vain osittain HOPSissasi olevan opintojakson. Loppuosa opintojaksosta voidaan suorittaa opettajan kanssa sovitulla tavalla.
Näitä ohjeita voidaan täsmentää tutkinto-ohjelmakohtaisilla tai suuntautumiskohtaisilla erillisillä ohjeilla. Osaamisyksikkökohtaiset ohjeet osaamisen hyväksiluvuista päivitetään tälle sivulle syksyn 2025 aikana.
Ohjeet hyväksilukuhakemuksen tekemiseen löydät tämän sivun alaosasta.
Osaamisen hyväksilukemisen prosessi
A) Henkilökohtaisen opintosuunnitelman laatiminen ja vertailu opetussuunnitelman osaamistavoitteisiin
Laadit henkilökohtaisen opintosuunnitelman (HOPS) heti opintojen aluksi opinto-ohjaajan tai opettajatuutorin avustuksella. Ohjauskeskustelussa käydään läpi jo hankkimasi osaaminen ja mahdollisuudet sen hyväksilukemiseen nykyisessä koulutusohjelmassa. Hyväksiluvun edellytyksenä on, että osaaminen vastaa opetussuunnitelman osaamistavoitteita ja on edelleen ajantasaista.
B) Osaamisen hyväksilukuhakemuksen täyttäminen eAHOT-järjestelmässä
Teet esityksen hyväksiluettavasta osaamisestasi. Hyväksiluhakemus lähetetään liitteineen kyseisen opintojakson tai opintokokonaisuuden vastaavalle opettajalle vähintään 3 viikkoa ennen opintojakson alkua.
C) Päätös ja osaamisen osoittaminen
Hyväksilukuhakemuksen käsittelevä opettaja tarkistaa hyväksilukuhakemuksesi ja tekee myönteisen tai kielteisen päätöksen. Mikäli osaamisesi vastaa opintojaksolle asetettuja osaamisen tavoitteita (eli osaaminen on tunnistettavissa) se voidaan tunnustaa ja hyväksilukea. Opettaja kirjaa järjestelmään hyväksilukupäätöksen lisäksi sinulle ohjeet osaamisen osoittamisesta. Muussa tapauksessa sinua voidaan kehottaa täydentämään osaamistasi tai osallistumaan normaalisti opintojakson toteutukselle. Saat tarvittaessa tukea opintojaksosta tai opinnoista vastaavalta opettajalta tarvittavan dokumentaation tai suorituksen valmisteluun. Hyväksilukuprosessi voidaan nähdä myös osana oppimisprosessia.
Jos hyväksiluettavaksi hakemastasi opinnosta hyväksytään vain osa ja/tai sinua pyydetään vielä täydentämään osaamista, sinun tulee toimittaa tämä päätös toteutuksen tai suorituksen vastaanottavalle opettajalle. Tämä siksi, että opintojakson/-kokonaisuuden vastuuopettaja ei ole aina sama kuin toteutuksen vastuuopettaja.
D) Osaamisen arviointi
Aiemmin hankitun osaamisen arvioinnista vastaa opintojaksosta tai opinnoista vastaava opettaja. Arviointi perustuu kokemuksen tms. perusteella syntyneen osaamisen ja toisaalta koulutuksessa ja opinnoissa hankitun osaamisen saman arvoisuuden vertaamiseen. Aikaisempaa osaamista arvioitaessa arvioidaan esitetyn näytön hyväksyttävyyttä, riittävyyttä, luotettavuutta ja ajantasaisuutta verrattuna kyseisen opintojakson osaamistavoitteisiin.
E) Opintojakson kirjaaminen opintorekisteriin
Opintojaksosta tai opinnoista vastaava opettaja kirjaa PAKKI-järjestelmään hyväksiluetut opintojaksot, kuten muutkin opintosuoritukset, arviointisuunnitelman mukaisesti. Opettajalla on velvollisuus säilyttää arviointiperusteet ja opintosuoritukset tutkintosäännön mukaisesti vuoden ajan.
F) Oikaisupyyntö
Mikäli opiskelija ei ole tyytyväinen hyväksilukua koskevaan päätökseen, hän voi jättää siihen oikaisupyynnön TAMKin tutkintosäännössä (26 §) olevan ohjeen mukaisesti.